Systém start-stop vozidla nebo systém stop-start vozidla automaticky vypne a znovu nastartuje spalovací motor, aby se zkrátil čas, po který motor běží na volnoběh, čímž se sníží spotřeba paliva a emise. To je nejlepší pro vozidla, která tráví značné množství času čekáním na semaforech nebo často zastavují v dopravních zácpách.
Technologie start-stop se může stát zcela běžnou s přísnějšími vládními nařízeními o spotřebě paliva a emisích. Tato vlastnost je přítomna v hybridních elektrických vozidlech, ale vyskytla se i ve vozidlech, která nemají hybridní elektrický pohon. U neelektrických vozidel se úspora paliva díky této technologii obvykle pohybuje od 3 do 10 %, potenciálně až 12 %.
Protože automobilové příslušenství, jako jsou kompresory a vodní čerpadla byly obvykle navrženy tak, aby fungovaly na serpentinovém řemenu na motoru, tyto systémy musí být předělány, aby správně fungovaly i po vypnutí motoru. K napájení těchto zařízení se obvykle používá elektromotor.
Ve vozidle s manuální převodovkou se stop-start aktivuje zastavením auta, zařazením neutrálu a uvolněním spojky. Motor se nezastaví, pokud se auto pohybuje, i když jsou dodrženy výše uvedené kroky (neplatí to pro všechna auta). Motor se znovu nastartuje, když se sešlápne spojka před zařazením převodového stupně na pohyb vozidla. Motor lze nastartovat i tehdy, je-li poptávka po energii například z klimatizačního systému.
Ve vozidlech s automatickou převodovkou funguje funkce start-stop velmi jednoduše. Stačí dupnout na brzdy a když auto zastaví, motor se automaticky vypne. Auto se opět rozjede, když se zvedne noha z brzdového pedálu.
Na jedné straně je to pro řidiče velmi pohodlné, protože jediné, co musí dělat je zrychlovat a brzdit, ale na druhé straně to byla velká výzva pro inženýry. Startovací proces je ještě rychlejší a dynamičtější, protože to eliminuje čas, který řidič v autě s manuální převodovkou potřebuje k sešlápnutí spojky a přeřazení převodového stupně.
Největší formou opotřebování motoru vašeho auta je jeho startování. Je to ovšem studený start motoru, který způsobuje největší opotřebování. Když nastartujete motor po hodinách nebo dnech nepoužívání, připomíná to vložení studeného hrníčku do hrnce s vařící vodou, ledaže k poškození nedochází tak spontánně.
Když používáte systém start-stop, motor auta není studený. Motor běžel jen před sekundami a znovu se spustí, dokud je motor ještě zahřátý. Kromě toho jsou v systému ochranné prvky, pokud teplota motoru začne klesat. Tato technologie nastartuje auto dříve, než se dostane do nebezpečné zóny, pokud je klíč stále v zapalování.
Kromě toho výrobci začali dávat do motoru ložiska motoru, která dokáží zvládnout 250 000 až 300 000 startovacích cyklů v porovnání s předchozími 100 000 cykly. Ostatní části byly také modernizovány, aby vyhovovaly této nové technologii.
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024